SINCE MAYS MOUISSI AND HIS TEAM DO NOT WANT TO EXPLAIN THEMSELVES ON GABON'S DEBT, WE WILL DO SO! PUISQUE MAYS MOUISSI ET SON ÉQUIPE NE VEULENT PAS S’EXPRIMER SUR LA DETTE DU GABON, NOUS ALLONS LE FAIRE !

 



 

 

English version

 

Given the worrying news that reaches us through the press, since Mays Mouissi has become strangely silent, this blog insistently wonders if Gabon's debt is managed responsibly. For example:

 

1.                   Has Gabon developed a rigorous evaluation strategy for the projects for which these loans have been justified?

2.                   Has Gabon ensured that borrowed funds are used for projects that generate revenues and promote the state's long-term autonomy?

3.                   Has the Ministry of the Economy developed a system of total transparency in debt management?

 

We answer no to all these questions, because it seems to us that Gabon is now spending a large part of its revenues on debt repayment, which significantly reduces the funds available for investments in essential public services such as education, health and infrastructure.

 

With the downgrading of Gabon's rating, the country must now borrow on onerous terms. Indeed, loans taken out at high interest rates and with strict conditions can quickly become unsustainable and create economic shocks.

 

But it should also be stressed that Gabon's high debt does not necessarily have to lead to a halt in investment spending. Instead, the country needs to take a prudent and strategic approach to managing its investments and debt. Some considerations to take into account in balancing investment needs and debt management would be the following:

 

1.                   Project Prioritization:

1.                   Cost-Benefit Analysis: Conduct rigorous analyses to ensure that the selected projects have a high economic and social return.

2.                   High Impact Projects: Prioritize projects that generate revenue or have a significant impact on development.

 

2.                   Improved Financial Management:

1.                   Transparency and Accountability: Strengthen transparency and accountability in the management of public funds to avoid mismanagement and corruption.

2.                   Fiscal Reforms: Adopt fiscal reforms to improve the efficiency of public spending.

 

3.                   Economic Diversification: Diversify the economy to reduce dependence on a few sectors and improve economic resilience.

1.                   Strengthening Tax Capacity: Improving tax administration and broadening the tax base to increase government revenue.

 

Dear readers, here are some of our leads. We would also like to know those of Mays Mouissi!

 

 

 

 

 

Version française

 

 

 

Vus les nouvelles inquiétantes qui nous parviennent par voies de presse, puisque Mays Mouissi est devenu étrangement aphone, ce blog se demande avec insistance si la dette du Gabon est gérée de manière responsable. Par exemple :

 

1.       Le Gabon a-t-il élaboré une stratégie d’évaluation rigoureuse des projets pour lesquels ces emprunts ont été justifiés ?

2.       Le Gabon s’est-il assuré que les fonds empruntés sont utilisés pour des projets qui génèrent des revenus et favorisent l’autonomie a termes de l’Etat ?

3.       Le ministère de l’Economie a-t-il mis au point un système de transparence totale dans la gestion de la dette ?

 

Nous répondons non à toutes ces questions, car il nous semble que le Gabon consacre désormais une grande partie de ses revenus pour rembourser la dette, ce qui réduit considérablement les fonds disponibles pour les investissements dans les services publics essentiels comme l'éducation, la santé et les infrastructures.

 

Avec la baisse de la notation du Gabon, le pays doit désormais emprunter à conditions onéreuses. En effet, les prêts contractés à des taux d'intérêt élevés et avec des conditions strictes, peuvent rapidement devenir insoutenables et créer des chocs économiques.

 

Mais il faut aussi souligner que le fort endettement du Gabon ne doit pas nécessairement conduire à l’arrêt des dépenses d'investissement. Néanmoins, le pays doit plutôt adopter une approche prudente et stratégique dans la gestion de ses investissements et de sa dette. Quelques considérations à prendre en compte pour équilibrer les besoins d'investissement et la gestion de la dette seraient les suivants :

 

1.       Priorisation des Projets :

a.       Analyse Coût-Bénéfice : Effectuer des analyses rigoureuses pour s'assurer que les projets choisis ont un rendement économique et social élevé.

b.       Projets à Impact Elevé : Prioriser les projets qui génèrent des revenus ou qui ont un impact significatif sur le développement.

 

2.       Amélioration de la Gestion Financière :

a.       Transparence et Responsabilité : Renforcer la transparence et la responsabilité dans la gestion des fonds publics pour éviter la mauvaise gestion et la corruption.

b.       Réformes Budgétaires : Adopter des réformes budgétaires pour améliorer l'efficacité des dépenses publiques.

 

3.       Diversification Économique : Diversifier l'économie pour réduire la dépendance à quelques secteurs et améliorer la résilience économique.

a.       Renforcement de la Capacité Fiscale : Améliorer l'administration fiscale et élargir l'assiette fiscale pour augmenter les recettes publiques.

 

Chers lecteurs, voici nos pistes. Nous aimerions connaitre aussi celles de Mays Mouissi !

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