IN ZIMBABWE THE GOVERNMENT HAS JUST REBUILT 300 KM OF MOTORWAY BETWEEN HARARE-MASVINGO AND BREITBRIDGE FOR 54 BILLION FCFA! AU ZIMBABWE LE GOUVERNEMENT VIENT DE REFAIRE 300 KM D’AUTOROUTE ENTRE HARARE-MASVINGO ET BREITBRIDGE POUR 54 MILLIARDS de FCFA!

 



  

English version

 

The government of Zimbabwe has just announced early this month that its reconstruction of the 300 kms highway Harare-Masvingo-Beitbridge highway, was delivered for a total cost of 30 billion Zimbabwean dollars.

 

One Zimbabwean dollar is worth 1,8 CFA francs; therefore in total that highway did cost: 30 x 1,8 = 54 billion CFA francs, or 180 million CFA francs per kilometer. This highway is 2x2 as shown in the picture above.

 

In comparison, in Gabon, Colas is charging the government 10 billion CFA francs per 2x2 kms of road; or 56 times more that in Zimbabwe.

 

Finally, the company that built the highway in Zimbabwe is 100% Zimbabwean and does not have a single non negro African employee. In Gabon, Colas is a subsidiary of Bouygues, a French construction company

 

It is to be noted that Zimbabwe has no oil or gas resources of its own and is completely dependent on imports for this source of energy. Crude oil refining residues are used to make asphalt.

  

 

 

Version française

 

Le gouvernement du Zimbabwe vient d’annoncer au début du mois que le chantier de sa réfection de l’autoroute Harare-Masvingo-Beitbridge de 300 km, a été livré pour un coût total de 30 milliards de dollars zimbabwéens.

 

Un dollar zimbabwéen vaut 1,8 franc FCFA; donc au total cette autoroute a coûté: 30 x 1,8 = 54 milliards de francs CFA, soit 180 millions de francs CFA par kilomètre. Cette autoroute est 2x2 comme le montre l’image ci-dessus.

 

En comparaison, au Gabon, Colas facture au gouvernement 10 milliards de francs CFA par km de 2x2 de route ; soit 56 fois plus qu’au Zimbabwe.

 

Enfin, l’entreprise qui a construit l’autoroute au Zimbabwe est 100% zimbabwéenne et n’a pas un seul employé non négro-africain. Au Gabon, Colas est une filiale de Bouygues, une entreprise de BTP Française.

 

Il est à noter que le Zimbabwe n’a pas de ressources pétrolières ou gazières propres et est complètement dépendant des importations pour ces ressources. Les résidus du raffinage du pétrole brut servent à fabriquer le bitume.

 

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