IN ZIMBABWE THE GOVERNMENT HAS JUST REBUILT 300 KM OF MOTORWAY BETWEEN HARARE-MASVINGO AND BREITBRIDGE FOR 54 BILLION FCFA! AU ZIMBABWE LE GOUVERNEMENT VIENT DE REFAIRE 300 KM D’AUTOROUTE ENTRE HARARE-MASVINGO ET BREITBRIDGE POUR 54 MILLIARDS de FCFA!
English version
The government of Zimbabwe has just announced early this month that its
reconstruction of the 300 kms highway
Harare-Masvingo-Beitbridge highway, was delivered for a total cost of 30
billion Zimbabwean dollars.
One Zimbabwean dollar is
worth 1,8 CFA francs; therefore in total that highway did cost: 30 x 1,8 = 54
billion CFA francs, or 180 million CFA francs per kilometer. This highway is
2x2 as shown in the picture above.
In comparison, in Gabon,
Colas is charging the government 10 billion CFA francs per 2x2 kms of road; or
56 times more that in Zimbabwe.
Finally, the company that
built the highway in Zimbabwe is 100% Zimbabwean and does not have a single non
negro African employee. In Gabon, Colas is a subsidiary of Bouygues, a French construction
company
It is to be noted that Zimbabwe
has no oil or gas resources of its own and is completely dependent on imports
for this source of energy. Crude oil refining residues are used to make asphalt.
Version française
Le gouvernement du Zimbabwe
vient d’annoncer au début du mois que le chantier de sa réfection de
l’autoroute Harare-Masvingo-Beitbridge de 300 km, a été livré pour un coût
total de 30 milliards de dollars zimbabwéens.
Un dollar zimbabwéen vaut
1,8 franc FCFA; donc au total cette autoroute a coûté: 30 x 1,8 = 54 milliards
de francs CFA, soit 180 millions de francs CFA par kilomètre. Cette autoroute
est 2x2 comme le montre l’image ci-dessus.
En comparaison, au Gabon,
Colas facture au gouvernement 10 milliards de francs CFA par km de 2x2 de route
; soit 56 fois plus qu’au Zimbabwe.
Enfin, l’entreprise qui a
construit l’autoroute au Zimbabwe est 100% zimbabwéenne et n’a pas un seul
employé non négro-africain. Au Gabon, Colas est une filiale de Bouygues, une
entreprise de BTP Française.
Il est à noter que le
Zimbabwe n’a pas de ressources pétrolières ou gazières propres et est
complètement dépendant des importations pour ces ressources. Les résidus du raffinage du pétrole brut
servent à fabriquer le bitume.
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