MAYS MOUISSI TAKES STOCK; UNFORTUNATELY HE WAS NOT MINISTER OF TAX COLLECTION! MAYS MOUISSI FAIT SON BILAN ; MALHEUREUSEMENT IL N’ÉTAIT PAS MINISTRE DU RECOUVREMENT FISCAL!

 



 

 

English version

 

Since he arrived at the Gabonese Ministry of Economy, we have been warning Mays Mouissi, in the posts of this blog, that the economy of a country is not just about tax collection. He did not want to understand it because his communication from start to finish was to declare every month that his services were collecting ever-increasing amounts. But he never really talked about the Gabonese economy.

 

In his handover speech, Mays Mouissi once again dwelt on his record on tax collection. As they say, he died with his ideas. The tax and customs services were cited as having done a good job under his leadership, but his field of competence should have extended to all sectors of the country's economy, that is to say: the financial sector (banks), the budgetary sector (the forecasting of state expenditures), the productive sector (companies and the production of wealth) and finally the fiscal sector (the collection of taxes and duties).

 

At the time of the assessment, we are entitled to ask ourselves the question of what Mays Mouissi has done to really impact the financial sector in Gabon. Have interest rates moved in Gabon? Has Gabonese's access to bank loans changed? What about inflation? Have prices stabilized under Mays Mouissi? In the industrial and value production sector, have we seen a stimulus? Are companies healthier than before? At the same time, are these companies hiring more Gabonese? Have the state's expenditures been reduced to the essentials and not to frivolities? Let's not even talk about debt, because it is on this hill that Mays Mouissi died. If Mays Mouissi really wants to make his assessment in an honest way, we offer to him to provide his records on the following:

 

1.                  Budget:

a)      Drafting of the Finance Act

b)     Budget implementation, execution and control

c)      Payment of public expenditure

 

2.                  Taxation:

a)      Collection of government revenue (tax and customs)

3.                  Finance :

a.      Internal and external financial balances

b.     Regulation and supervision of financial institutions

c.      Control of public enterprises and establishments and of any entity benefiting from financial assistance from the State or its branches

d.     Audit of local authorities' finances

e.      Conducting audits of companies

4.                   Prospective :

a.      Strategic directions of the country's economy in light of contemporary challenges

b.     Structuring investments: Agriculture, Education, Health, Infrastructure, Environment, Digital Technology, etc.

 

Mays Mouissi may not content himself to confine his record to taxation; but if he paints a broader picture, we will better appreciate his time at the Ministry of the Economy. The time for bluster is over; today we must look each other in the eye and hold an open, inclusive and verifiable discourse. This is how the real technocrats and statesmen/women are recognized.

 

 

 

 

 

 

 

Version française

 

Depuis qu’il était arrivé au ministère de l’Economie du Gabon, nous ne cessions d’alerter Mays Mouissi, dans les billets de ce blog, que l’économie d’un pays ne se résumait pas qu’au recouvrement fiscal. Il n’a pas voulu le comprendre car sa communication du début à la fin, a été de déclarer tous les mois que ses services recouvraient des montant toujours à la hausse. Mais il ne parlait jamais vraiment de l’économie gabonaise.

 

Dans son discours de passation de charges, Mays Mouissi s’est une nouvelle fois appesanti sur son bilan quant au recouvrement fiscal. Comme disent les autres, il est donc mort avec ses idées. Les services des impôts et des douanes ont été cites comme ayant fait du bon travail sous son magistère, mais le champ de compétences qui était le sien aurait dû s’étendre à tous les secteurs de l’économie du pays, c’est-à-dire : le secteur financier (les banques), budgétaire (les prévisions des dépenses de l’Etat), productif (les entreprises et la production des richesses) et enfin fiscal (la collecte des taxes et impôts).

 

A l’heure du bilan, on est en droit de nous poser la question de savoir ce qu’a fait Mays Mouissi pour réellement impacter le secteur financier au Gabon. Les taux d’intérêts ont-ils bougé au Gabon ? L’accès des Gabonais à l’emprunt bancaire a-t-il changé ? Que dire de l’inflation ? Les prix ont-ils été stabilisés sous Mays Mouissi ? Dans le secteur de l’industrie et de la production de valeurs, a-t-on assisté à un stimulus ? Les entreprises sont-elles en meilleurs santé qu’auparavant ? Concomitamment, ces entreprises embauchent-elles plus de Gabonais ? Le train de vie de l’Etat a-t-il été réduit à l’essentiel et non aux frivolités ? Ne parlons même pas de la dette, car c’est sur ce champ qu’est mort Mays Mouissi. Si vraiment Mays Mouissi veut faire son bilan de manière honnête, nous lui proposons la grille qui suit :

 

5.                  Budget :

a)      Elaboration de la loi de finances

b)     Mise en œuvre, exécution et contrôle du budget

c)      Paiement des dépenses publiques

 

6.                  Fiscalité :

a)      Recouvrement des recettes publiques (fiscales et douanières)

7.                  Finance :

a)      Equilibres financiers internes et externes

b)     Réglementation and contrôle des établissements financiers

c)      Contrôle des entreprises et établissements publics et de toute entité bénéficiant d’un concours financier de l’état ou de ses démembrements

d)     Contrôle des finances des collectivités locales

e)      Réalisation d’audits des entreprises

8.                   Prospective :

a)      Orientations stratégiques de l’économie du pays en fonction des défis contemporains

b)     Investissements structurants : Agriculture, Education, Santé, infrastructure, environnement, technologie numérique etc.

 

Que Mays Mouissi ne se contente pas d’enfermer son bilan dans la fiscalité, mais qu’il nous brosse un tableau plu large et nous apprécierons mieux son passage au ministère de l’Economie. Le temps de l’esbrouffe est terminé ; aujourd’hui on doit se regarder dans les yeux et tenir un discours ouvert, inclusif et vérifiable. C’est en cela qu’on reconnaît les vrais technocrates et hommes/femmes d’Etat.

Comments

Popular posts from this blog

GAGAN GUPTA’S MASTERFUL TRICK! LA MAGISTRALE ENTOURLOUPE DE GAGAN GUPTA !

THIS MAN QUIETLY LEFT GABON TO SETTLE IN DUBAI! CE MONSIEUR A TRANQUILLEMENT QUITTÉ LE GABON POUR S’INSTALLER À DUBAI!