MAYS MOUISSI TAKES STOCK; UNFORTUNATELY HE WAS NOT MINISTER OF TAX COLLECTION! MAYS MOUISSI FAIT SON BILAN ; MALHEUREUSEMENT IL N’ÉTAIT PAS MINISTRE DU RECOUVREMENT FISCAL!
English version
Since he arrived at the Gabonese Ministry of Economy, we have been
warning Mays Mouissi, in the posts of this blog, that the economy of a country
is not just about tax collection. He did not want to understand it because his
communication from start to finish was to declare every month that his services
were collecting ever-increasing amounts. But he never really talked about the Gabonese economy.
In his handover speech, Mays Mouissi once again dwelt on his record on
tax collection. As they say, he died with his ideas. The tax and customs
services were cited as having done a good job under his leadership, but his
field of competence should have extended to all sectors of the country's
economy, that is to say: the financial sector (banks), the budgetary sector
(the forecasting of state expenditures), the productive sector (companies and
the production of wealth) and finally the fiscal sector (the collection of
taxes and duties).
At the time of the assessment, we are entitled to ask ourselves the
question of what Mays Mouissi has done to really impact the financial sector in
Gabon. Have interest rates moved in Gabon? Has Gabonese's access to bank loans
changed? What about inflation? Have prices stabilized under Mays Mouissi? In
the industrial and value production sector, have we seen a stimulus? Are
companies healthier than before? At the same time, are these companies hiring
more Gabonese? Have the state's expenditures been reduced to the essentials and
not to frivolities? Let's not even talk about debt, because it is on this hill
that Mays Mouissi died. If Mays Mouissi really wants to make his assessment in
an honest way, we offer to him to provide his records on the following:
1.
Budget:
a)
Drafting of the Finance Act
b)
Budget implementation, execution and control
c)
Payment of public expenditure
2.
Taxation:
a)
Collection of government revenue (tax and
customs)
3.
Finance
:
a.
Internal and external financial balances
b.
Regulation and supervision of financial
institutions
c.
Control of public enterprises and establishments
and of any entity benefiting from financial assistance from the State or its
branches
d.
Audit of local authorities' finances
e.
Conducting audits of companies
4.
Prospective :
a.
Strategic directions of the country's economy in
light of contemporary challenges
b.
Structuring investments: Agriculture, Education,
Health, Infrastructure, Environment, Digital Technology, etc.
Mays Mouissi may not content himself to confine his record to taxation;
but if he paints a broader picture, we will better appreciate his time at the
Ministry of the Economy. The time for bluster is over; today we must look each
other in the eye and hold an open, inclusive and verifiable discourse. This is
how the real technocrats and statesmen/women are recognized.
Version française
Depuis qu’il était arrivé au
ministère de l’Economie du Gabon, nous ne cessions d’alerter Mays Mouissi, dans
les billets de ce blog, que l’économie d’un pays ne se résumait pas qu’au
recouvrement fiscal. Il n’a pas voulu le comprendre car sa communication du début
à la fin, a été de déclarer tous les mois que ses services recouvraient des
montant toujours à la hausse. Mais il ne parlait jamais vraiment de l’économie gabonaise.
Dans son discours de
passation de charges, Mays Mouissi s’est une nouvelle fois appesanti sur son
bilan quant au recouvrement fiscal. Comme disent les autres, il est donc mort
avec ses idées. Les services des impôts et des douanes ont été cites comme
ayant fait du bon travail sous son magistère, mais le champ de compétences qui était
le sien aurait dû s’étendre à tous les secteurs de l’économie du pays, c’est-à-dire :
le secteur financier (les banques), budgétaire (les prévisions des dépenses de
l’Etat), productif (les entreprises et la production des richesses) et enfin fiscal
(la collecte des taxes et impôts).
A l’heure du bilan, on est
en droit de nous poser la question de savoir ce qu’a fait Mays Mouissi pour réellement
impacter le secteur financier au Gabon. Les taux d’intérêts ont-ils bougé au
Gabon ? L’accès des Gabonais à l’emprunt bancaire a-t-il changé ? Que dire
de l’inflation ? Les prix ont-ils été stabilisés sous Mays Mouissi ? Dans
le secteur de l’industrie et de la production de valeurs, a-t-on assisté à un
stimulus ? Les entreprises sont-elles en meilleurs santé qu’auparavant ?
Concomitamment, ces entreprises embauchent-elles plus de Gabonais ? Le
train de vie de l’Etat a-t-il été réduit à l’essentiel et non aux frivolités ?
Ne parlons même pas de la dette, car c’est sur ce champ qu’est mort Mays
Mouissi. Si vraiment Mays Mouissi veut faire son bilan de manière honnête, nous
lui proposons la grille qui suit :
5.
Budget :
a)
Elaboration
de la loi de finances
b)
Mise
en œuvre, exécution et contrôle du budget
c)
Paiement
des dépenses publiques
6.
Fiscalité :
a)
Recouvrement
des recettes publiques (fiscales et douanières)
7.
Finance
:
a)
Equilibres
financiers internes et externes
b)
Réglementation
and contrôle des établissements financiers
c)
Contrôle
des entreprises et établissements publics et de toute entité bénéficiant d’un
concours financier de l’état ou de ses démembrements
d)
Contrôle
des finances des collectivités locales
e)
Réalisation
d’audits des entreprises
8.
Prospective :
a)
Orientations
stratégiques de l’économie du pays en fonction des défis contemporains
b)
Investissements
structurants : Agriculture, Education, Santé, infrastructure,
environnement, technologie numérique etc.
Que Mays Mouissi ne se
contente pas d’enfermer son bilan dans la fiscalité, mais qu’il nous brosse un
tableau plu large et nous apprécierons mieux son passage au ministère de l’Economie.
Le temps de l’esbrouffe est terminé ; aujourd’hui on doit se regarder dans
les yeux et tenir un discours ouvert, inclusif et vérifiable. C’est en cela qu’on
reconnaît les vrais technocrates et hommes/femmes d’Etat.
Comments
Post a Comment