THE RESPONSIBILITY OF OLAM AND THE GABONESE STATE IN THE MOUILA TRAGEDY! LA RESPONSABILITÉ D’OLAM ET DE L’ÉTAT GABONAIS DANS LA TRAGÉDIE DE MOUILA !
English
Version
The
accident that has just happened in Mouila should be of concern to us all,
because it is another warning of the danger that threatens Gabonese citizens every
day, in their own country. The fundamental question is to determine as quickly
as possible the responsibilities for this accident, in order to identify the
culprits, to crack down on them, and to ensure that this type of tragedy never
happens again in our country.
There
are two entities which are responsible for this accident: a) the Gabonese
State; and b) Olam
The
Gabonese state is responsible for this accident because:
1.
Everywhere in Gabon, the bad state of the roads makes the traffic of users very
dangerous. Everyone can see the deterioration of pavements and lateritic tracks,
and the aging or non-existence of signs. This sense of state disengagement is
not a figment of the imagination, but a measure of the dilapidated state of the
national road network. The conclusion is clear.
2.
It is the Gabonese State which regulates the transport of citizens, employees,
goods and merchandise. But when the state brings together on roads already in
poor condition, users of public transport and transport of company personnel,
with logging trucks speeding on the already catastrophic roads; it means that
the state participates in the daily endangerment of the populations.
Olam
is responsible for this accident because:
1.
It was Olam that chose to transport its employees under conditions that did not
meet the most basic safety measures.
2.
It was Olam that chose to cram their workers into the back of a Canter truck,
in circumstances that offered them no defense in the event of an accident.
3.
In Gabon, wearing a seat belt is compulsory; but what seat belt can you wear in
the back of a Canter truck, when you're standing up with other passengers,
piled up like sardines?
What
happened to Olam employees was a work accident. The responsibility therefore
falls on the Gabonese State and Olam to ensure that the compensation for victim
families is substantial and that this type of accident never happens again.
Apart
from offering their condolences to the victims’ families, what do the Gabonese
State and Olam plan to do in concrete terms?
L’accident qui vient de se produire à Mouila
devrait tous nous interpeller, car c’est une autre alerte du danger qui guette
les Gabonais tous les jours, dans leur propre pays. La question fondamentale est
de déterminer aussi rapidement que possible, les responsabilités de cet
accident, afin d’identifier les coupables, de sévir envers eux, et de faire en
sorte que ce type de tragédie ne se produise plus jamais dans notre pays.
Il y a deux entités qui sont responsables de
cet accident : a) l’Etat Gabonais ; et b) Olam
L’État Gabonais est
responsable de cet accident car :
1.
Partout au Gabon, le
mauvais état des routes rend la circulation des usagers très périlleuses. Chacun
peut constater la dégradation des chaussées et pistes latéritiques, et le
vieillissement ou la non-existence des panneaux signalétiques. Ce sentiment de
désengagement de l’État n'est pas une vue de l'esprit, mais la mesure de l'état
de décrépitude du réseau routier national. Le constat est sans appel.
2.
C’est l’Etat Gabonais qui
régule les transports des citoyens, des employés, des biens et des marchandises.
Mais lorsque que l’Etat fait côtoyer sur des routes déjà en mauvais état, les
usagers de transports en commun et de transport de personnel d’entreprise, avec
des grumiers roulant à tombeau ouvert sur des routes déjà catastrophiques ;
c’est que l’Etat participe à la mise en danger quotidienne des populations.
Olam est responsable de cet accident car :
1.
C’est Olam qui a choisi de
transporter ses employés dans des conditions ne respectant pas les mesure de sécurité
les plus basiques.
2.
C’est Olam qui a choisi d’entasser
ses employés à l’arrière d’un camion Canter, dans des circonstances ne leur
offrant aucune défense en cas d’accident.
3.
Au Gabon, le port de la
ceinture de sécurité est obligatoire ; mais quelle ceinture de sécurité peut-on
porter à l’arrière d’un camion Canter, quand on est debout, en compagnie d’autres
usagers, entassés comme des sardines ?
Ce qui est arrivé aux employés d’Olam est un
accident de travail. La responsabilité incombe donc à l’Etat Gabonais et à Olam
de faire en sorte que l’indemnisation des familles des victimes soit substantielle
et que ce type d’accident ne se reproduise plus jamais.
En dehors de présenter leurs condoléances aux
familles des victimes, que comptent faire concrètement l’Etat Gabonais et Olam ?
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