EXCELLENCE IS NOT BUILT AT THE FINISH, BUT AT THE START ! L’EXCELLENCE NE SE CONSTRUIT PAS À L’ARRIVÉE, MAIS AU DÉPART !

 



English version

The Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) is an international body whose mission is to promote economic and social well-being around the world. One of its battlegrounds is the evaluation of education systems. The OECD has a ranking of the world's countries based on the performance of their education system.

The OECD has criteria on which it assesses education systems. These criteria are:

1. The performance of educational institutions and the impact of learning in these institutions on the future of students.

2. Financial and human resources invested in education

3. Access to education, participation and progression

4. The pedagogical environment and the school organization

That is to say, in the case of Gabon, it is not the Blaise Pascal high school that will be observed, but all the public schools in the country and it will be determined if these children can read, write, calculate, count and think, as the norm would have it. Then the career paths of the students who leave this school system are evaluated on the employment scale.

Then it is assessed whether these schools are well subsidized and have all the necessary equipment to provide a good education to the students. At the same time, teachers are also evaluated on their training and financial treatment.

Access to education is also examined. That is to say, the ease with which parents enroll their children in schools, and their pedagogical follow-up, are evaluated.

Finally, the pedagogical content and the structural organization of the education system are evaluated, to determine whether the curricula are appropriate and whether the education system is organized in a rational, logical and productive way that promotes the best possible performance.

Dear readers, the Gabonese school system fails miserably in this OECD assessment; but instead of working at the grassroots level to raise the level of Gabonese education, the Minister of National Education says she is promoting excellence by awarding scholarships, i.e. financial support, to students with averages greater than or equal to 12 out of 20.

The Minister of National Education is mistaken; It is not by requiring an average of 12 that we stimulate emulation and excellence in education, but by building a system that allows all Gabonese students to flourish and learn effectively. Once these students will be put in the best possible conditions, they could then be asked to perform 12 out of 20 on average.

The Minister must reverse this iniquitous decision; She has to back down.



Version française

L’Organisation de Coopération et de Développement économiques (OCDE) est un organisme international ayant pour mission la promotion du bien-être économique et social partout dans le monde. L’un des ses champs de batailles est l’évaluation des systèmes éducatifs. L’OCDE a un classement des pays du monde en fonction des performances de leur système éducatif.

L’OCDE a des critères sur lesquelles elle se base pour évaluer les systèmes éducatifs. Ces critères sont :

1.       Les résultats des établissements d’enseignement et l’impact de l’apprentissage obtenu dans ces établissements dans l’avenir des élèves.

2.       Les ressources financières et humaines investies dans l’éducation

3.       L’accès à l’éducation, participation et progression

4.       L’environnement pédagogique et l’organisation scolaire

C’est à dire que dans le cas du Gabon, ce n’est pas le lycée Blaise Pascal que l’on va observer, mais toutes les écoles publiques du pays et on va déterminer si ces enfants savent lire, écrire, calculer, compter et réfléchir, comme le voudrait la norme. Puis on va évaluer le parcours des élèves qui sortent de ce système scolaire sur l’échiquier de l’emploi.

Puis on évalue si ces écoles sont bien subventionnées et disposent de tout le matériel nécessaire pour dispenser une bonne éducation aux élèves. Par la même, le personnel enseignant aussi est évalué sur sa formation et sur son traitement financier.

L’accès à l’éducation est aussi examiné. C’est-à-dire que la facilite des parents à inscrire leurs enfants dans les écoles, et leur suivi pédagogique, sont évalués.

Finalement, le contenu pédagogique et l’organisation structurelle du système éducatif sont évalués, pour déterminer si les programmes scolaires sont adaptés et si le système éducatif est organisé de manière rationnelle, logique et qui fait la promotion de la meilleure performance possible.

Chers lecteurs, le système scolaire Gabonais échoue lamentablement à cette évaluation de l’OCDE ; mais au lieu de travailler à la base pour relever le niveau de l’éducation gabonaise, la ministre de l’Education Nationale dit promouvoir l’excellence en adjugeant la bourse, c’est-à-dire le support financier, aux élèves ayant des moyennes supérieures ou égale a 12 sur 20.

La ministre de l’Education Nationale se trompe ; ce n’est pas en exigeant 12 de moyenne que l’on stimule l’émulation et l’excellence dans l’éducation, mais en bâtissant un système permettant a tous les élèves Gabonais de s’épanouir et de s’instruire efficacement. Une fois que l’on a mis ces élèves dans les meilleures conditions possibles, on peut leur demander des performances de 12 sur 20.

Madame la ministre doit revenir sur cette décision inique ; elle doit faire marche arrière.


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