THE IMPACT OF DEBT! L’IMPACT DE LA DETTE !

 


 

 

English version

 

Even if it is impossible to find a source giving the exact figure, all the serious economic organizations that this blog contacted say that Gabon now finds itself with a level of debt of about 8000 billion CFA francs. This means that every one of the 2 million Gabonese owes the State's creditors 4 million CFA francs.

 

With the appointment of Jean-Gaspard Ntoutoume-Ayi to the position of Managing Director of Debt, this blog wanted to review the impact of such a debt on the economic and financial health of Gabon.

 

Public debt is defined as the totality of financial commitments owed by the State to various creditors. But when this debt becomes too high, a state could have difficulty meeting its payments and this is called defaulting on the debt obligations.

 

Debt servicing can, unfortunately, have the effect of reducing the potential of fiscal policy. This debt service, which corresponds to the annuity, can be defined as the amount to be paid each year to meet the obligations of one's debt.

 

Debt service is composed of: 1) the principal to be repaid; and (2) the interest.

 

The interest alone can represent a significant fraction of the annuity. Debt servicing therefore leads to a reduction in the capacity of the public authorities. As a result, the potential for fiscal policy is reduced. Debt servicing has little economic benefit for Gabon; especially since the debt has been contracted for unrealized projects, and that the payment of this debt mainly remunerates people who do not participate in any way in the development of the Gabonese economy.

 

A little exercise. If Gabon's debt is 8000 billion CFA francs, and the average interest rate is 10% spread over a 30-year repayment. 8000/30 = 267 billion per year. To this figure we must add the 10% annual interest and we have a net to pay of 293 billion CFA francs.

 

Dear readers, you would understand that it is about 10% of the Gabonese State budget that will be allocated to debt each year, and if we want this debt to decrease, we should not go into more debt while we pay the existing debt. The table below gives you an idea of what the payment schedule would be based on the beginning of this fiscal year.

 

 

Year

Debt

Amount to be paid

2023

8000

293

2024

7707

292

2025

7414

291

2026

7123

290

2027

6833

289

2028

6544

288

2029

6256

287

2030

5969

285

2031

5684

284

2032

5399

283

2033

5117

281

2034

4835

280

2035

4555

278

2036

4277

277

2037

4000

275

2038

3725

273

2039

3452

271

2040

3181

269

2041

2912

267

2042

2645

264

2043

2380

262

2044

2118

259

2045

1859

256

2046

1604

252

2047

1352

248

2048

1104

243

2049

861

237

2050

624

229

2051

395

217

2052

178

196

 

 

 

 

Version française

 

Même s’il est impossible de trouver une source donnant le chiffre exact, tous les organismes économiques sérieux que ce blog a contactés disent que le Gabon se retrouve aujourd’hui avec un niveau d’endettement d’environ 8000 milliards de francs CFA. C’est-à-dire que chacun des 2 millions de Gabonais devrait aux créanciers de l’Etat, 4 millions de francs CFA.

 

Avec la nomination de Jean-Gaspard Ntoutoume-Ayi au poste de Directeur General de la Dette, ce blog a voulu revoir l’impact d’une telle dette sur la sante économique et financière du Gabon.

 

La dette publique est définie comme l’ensemble des engagements financiers dus par l’Etat a divers créanciers. Mais quand cette dette devient trop élevée, un Etat pourrait avoir des difficultés à en assurer les échéances et cela s’appelle faire défaut aux obligations de la dette.

 

Le service de la dette peut avoir pour effet, malheureusement, de causer la diminution du potentiel de la politique budgétaire. Ce service de la dette, qui correspond à l’annuité, peut être défini comme étant la somme à débourser chaque année pour honorer les obligations à sa dette.

 

Le service de la dette est composé : 1) du principal à rembourser ; et 2) des intérêts.

 

Les intérêts à eux seuls, peuvent représenter une fraction importante de l’annuité. Le service de la dette entraine donc une réduction de la capacité de la puissance publique. Le potentiel de la politique budgétaire s’en trouve donc réduit. Le service de la dette n’a sur le plan économique que peu d’avantage pour le Gabon ; surtout que l’endettement a été contracté pour des projets non réalises, et que le paiement de cette dette rémunère principalement des gens qui ne participent en rien au développement de l’économie Gabonaise.

 

Un petit exercice. Si la dette du Gabon est de 8000 milliards de francs CFA, et que le taux d’intérêt moyen est de 10% s’étalant sur un remboursement de 30 ans. 8000/30 = 267 milliards par an. A ce chiffre on doit ajouter les 10% d’intérêt annuel et on a un net à payer de 293 milliards de francs CFA.

 

Chers lecteurs, vous comprendrez donc que c’est environ 10% du budget de l’Etat Gabonais que l’on affectera à la dette chaque année, et si on veut que cette dette diminue, il ne faudra pas s’endetter d’avantage pendant que l’on paie la dette existante. Le tableau ci-dessous vous donne une idée de ce que sera l’échéancier de paiement selon les prémices de notre exercice.

 

Année

Montant de la dette

net á payer

2023

8000

293

2024

7707

292

2025

7414

291

2026

7123

290

2027

6833

289

2028

6544

288

2029

6256

287

2030

5969

285

2031

5684

284

2032

5399

283

2033

5117

281

2034

4835

280

2035

4555

278

2036

4277

277

2037

4000

275

2038

3725

273

2039

3452

271

2040

3181

269

2041

2912

267

2042

2645

264

2043

2380

262

2044

2118

259

2045

1859

256

2046

1604

252

2047

1352

248

2048

1104

243

2049

861

237

2050

624

229

2051

395

217

2052

178

196

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