THE IMPACT OF DEBT! L’IMPACT DE LA DETTE !
English version
Even if it is
impossible to find a source giving the exact figure, all the serious economic
organizations that this blog contacted say that Gabon now finds itself with a
level of debt of about 8000 billion CFA francs. This means that every one of
the 2 million Gabonese owes the State's creditors 4 million CFA francs.
With the appointment of
Jean-Gaspard Ntoutoume-Ayi to the position of Managing Director of Debt, this
blog wanted to review the impact of such a debt on the economic and financial
health of Gabon.
Public debt is defined
as the totality of financial commitments owed by the State to various
creditors. But when this debt becomes too high, a state could have difficulty
meeting its payments and this is called defaulting on the debt obligations.
Debt servicing can,
unfortunately, have the effect of reducing the potential of fiscal policy. This
debt service, which corresponds to the annuity, can be defined as the amount to
be paid each year to meet the obligations of one's debt.
Debt service is
composed of: 1) the principal to be repaid; and (2) the interest.
The interest alone can
represent a significant fraction of the annuity. Debt servicing therefore leads
to a reduction in the capacity of the public authorities. As a result, the
potential for fiscal policy is reduced. Debt servicing has little economic
benefit for Gabon; especially since the debt has been contracted for unrealized
projects, and that the payment of this debt mainly remunerates people who do
not participate in any way in the development of the Gabonese economy.
A little exercise. If
Gabon's debt is 8000 billion CFA francs, and the average interest rate is 10%
spread over a 30-year repayment. 8000/30 = 267 billion per year. To this figure
we must add the 10% annual interest and we have a net to pay of 293 billion CFA
francs.
Dear readers, you would
understand that it is about 10% of the Gabonese State budget that will be
allocated to debt each year, and if we want this debt to decrease, we should
not go into more debt while we pay the existing debt. The table below gives you
an idea of what the payment schedule would be based on the beginning of this
fiscal year.
Year |
Debt |
Amount to be paid |
2023 |
8000 |
293 |
2024 |
7707 |
292 |
2025 |
7414 |
291 |
2026 |
7123 |
290 |
2027 |
6833 |
289 |
2028 |
6544 |
288 |
2029 |
6256 |
287 |
2030 |
5969 |
285 |
2031 |
5684 |
284 |
2032 |
5399 |
283 |
2033 |
5117 |
281 |
2034 |
4835 |
280 |
2035 |
4555 |
278 |
2036 |
4277 |
277 |
2037 |
4000 |
275 |
2038 |
3725 |
273 |
2039 |
3452 |
271 |
2040 |
3181 |
269 |
2041 |
2912 |
267 |
2042 |
2645 |
264 |
2043 |
2380 |
262 |
2044 |
2118 |
259 |
2045 |
1859 |
256 |
2046 |
1604 |
252 |
2047 |
1352 |
248 |
2048 |
1104 |
243 |
2049 |
861 |
237 |
2050 |
624 |
229 |
2051 |
395 |
217 |
2052 |
178 |
196 |
Version française
Même s’il est impossible de
trouver une source donnant le chiffre exact, tous les organismes économiques sérieux
que ce blog a contactés disent que le Gabon se retrouve aujourd’hui avec un
niveau d’endettement d’environ 8000 milliards de francs CFA. C’est-à-dire que
chacun des 2 millions de Gabonais devrait aux créanciers de l’Etat, 4 millions
de francs CFA.
Avec la nomination de
Jean-Gaspard Ntoutoume-Ayi au poste de Directeur General de la Dette, ce blog a
voulu revoir l’impact d’une telle dette sur la sante économique et financière
du Gabon.
La dette publique est
définie comme l’ensemble des engagements financiers dus par l’Etat a divers créanciers.
Mais quand cette dette devient trop élevée, un Etat pourrait avoir des difficultés
à en assurer les échéances et cela s’appelle faire défaut aux obligations de la
dette.
Le service de la dette peut
avoir pour effet, malheureusement, de causer la diminution du potentiel de la
politique budgétaire. Ce service de la dette, qui correspond à l’annuité, peut
être défini comme étant la somme à débourser chaque année pour honorer les
obligations à sa dette.
Le service de la dette est
composé : 1) du principal à rembourser ; et 2) des intérêts.
Les intérêts à eux seuls, peuvent
représenter une fraction importante de l’annuité. Le service de la dette
entraine donc une réduction de la capacité de la puissance publique. Le
potentiel de la politique budgétaire s’en trouve donc réduit. Le service de la
dette n’a sur le plan économique que peu d’avantage pour le Gabon ;
surtout que l’endettement a été contracté pour des projets non réalises, et que
le paiement de cette dette rémunère principalement des gens qui ne participent
en rien au développement de l’économie Gabonaise.
Un petit exercice. Si la
dette du Gabon est de 8000 milliards de francs CFA, et que le taux d’intérêt
moyen est de 10% s’étalant sur un remboursement de 30 ans. 8000/30 = 267
milliards par an. A ce chiffre on doit ajouter les 10% d’intérêt annuel et on a
un net à payer de 293 milliards de francs CFA.
Chers lecteurs, vous
comprendrez donc que c’est environ 10% du budget de l’Etat Gabonais que l’on
affectera à la dette chaque année, et si on veut que cette dette diminue, il ne
faudra pas s’endetter d’avantage pendant que l’on paie la dette existante. Le tableau
ci-dessous vous donne une idée de ce que sera l’échéancier de paiement selon
les prémices de notre exercice.
Année |
Montant de la dette |
net á payer |
2023 |
8000 |
293 |
2024 |
7707 |
292 |
2025 |
7414 |
291 |
2026 |
7123 |
290 |
2027 |
6833 |
289 |
2028 |
6544 |
288 |
2029 |
6256 |
287 |
2030 |
5969 |
285 |
2031 |
5684 |
284 |
2032 |
5399 |
283 |
2033 |
5117 |
281 |
2034 |
4835 |
280 |
2035 |
4555 |
278 |
2036 |
4277 |
277 |
2037 |
4000 |
275 |
2038 |
3725 |
273 |
2039 |
3452 |
271 |
2040 |
3181 |
269 |
2041 |
2912 |
267 |
2042 |
2645 |
264 |
2043 |
2380 |
262 |
2044 |
2118 |
259 |
2045 |
1859 |
256 |
2046 |
1604 |
252 |
2047 |
1352 |
248 |
2048 |
1104 |
243 |
2049 |
861 |
237 |
2050 |
624 |
229 |
2051 |
395 |
217 |
2052 |
178 |
196 |
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