BETWEEN THE COCA-COLA GROUP AND THE CASTEL GROUP, IT'S WAR! ENTRE LE GROUPE COCA-COLA ET LE GROUPE CASTEL, C’EST LA GUERRE !
English version
For several years now, the
American conglomerate Coca-Cola and the French group Castel have been at odds,
because while Castel bottled Coca-Cola products in Francophone Africa, the
French group was also developing their own soft drink products to compete
against Coca-Cola. As a result, Coca-Cola decided to review its partnership
with Castel and to cancel their relationship.
Coca-Cola has announced the
end of the allocation of its license to the Ivorian bottler Solibra, to Sobraga
in Gabon, to Castel in Cameroun and in Benin, Senegal and Burkina-Faso; all
these bottlers are subsidiaries of Castel. Coca-Cola is active on the rest of
the continent and the Atlanta giant is multiplying acquisitions and
partnerships with other bottlers to circumvent Castel.
In Côte d'Ivoire, Coca-Cola
has recently signed an agreement with the Carré d'Or group, owned by the
Lebanese-Ivorian Ezzedine family, which will start to bottle Coca-Cola drinks
this summer in place of Castel.
The two groups are accusing
each other’s of breach of contract. Castel criticizes Coca-Cola for imposing
unprofitable conditions on it, while the American giant criticizes Castel for
wanting to play its own part in the soft drinks market and undermine Coca-Cola,
like Youki in Côte d'Ivoire, but also World Cola and Top in Cameroon.
All indicators point to the
fact that these two giants will be fiercely competing against each other’s in
Africa for the foreseeable future.
Version française
Depuis plusieurs années maintenant,
le conglomérat américain Coca-Cola et le groupe Français Castel sont en
désaccord, car alors que Castel embouteillait les produits Coca-Cola en Afrique
francophone, le groupe Français développait également ses propres boissons
gazeuses pour concurrencer Coca-Cola. En conséquence, Coca-Cola a décidé de
revoir son partenariat avec Castel et de rompre leur relation.
Coca-Cola a annoncé la fin
de l’attribution de ses licences à l’embouteilleur ivoirien Solibra, à Sobraga
au Gabon, à Castel au Cameroun, au Bénin, au Sénégal et au Burkina Faso ; tous
ces embouteilleurs sont des filiales de Castel. Coca-Cola est actif sur le
reste du continent et le géant d’Atlanta multiplie les acquisitions et les
partenariats avec d’autres embouteilleurs pour contourner Castel.
En Côte d’Ivoire, Coca-Cola
a récemment signé un accord avec le groupe Carré d’Or, propriété de la famille
libano-ivoirienne Ezzedine, qui commencera à embouteiller des boissons
Coca-Cola cet été à la place de Castel.
Les deux groupes s’accusent
mutuellement de rupture de contrat. Castel reproche à Coca-Cola de lui imposer
des conditions non rentables, tandis que le géant américain reproche à Castel
de vouloir jouer sa propre partition sur le marché des boissons gazeuses et de
saper Coca-Cola, comme Youki en Côte d’Ivoire, mais aussi World Cola et Top au
Cameroun.
Tous les indicateurs
indiquent que ces deux géants seront en concurrence féroce l’un contre l’autre
en Afrique dans un avenir proche.
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