THE UNLOADING OF THE MODERN EXPRESS CARGO IS NEAR. LE RETRAIT DE LA CARGAISON DU MODERN EXPRESS EST PROCHE





English version

summary translation of the article in the Spanish press.

Start of the unloading of the Modern Express

The cranes are currently at work in the port of Bilbao in an attempt to vertically stabilize the ship and begin the unloading of the cargo. The Gabonese government reported yesterday that the wood could come from illegal logging.

The cargo of Modern Express will soon begin to be unloaded. Cranes are maneuvering in the port of Bilbao to stabilize the ship so the unloading can proceed. The Minister of Economy of Gabon, Regis Inmongault, reported yesterday that the timber contained on board could come from illegal logging, and asked Interpol to monitor the cargo in order to determine the nature of the transported wood, and the shipping company could face severe penalties if the timber is confirmed to be illegal.

When the boat began to drift after the shift of its cargo on 26 January, it was realized that it contained 3600 tons of wood from Gabon going to the French port of Le Havre, it is these data that were originally published. But the government of Gabon, according to official documents submitted by the responsible of the ship, said that it contained 4,089 tons of sawn timber.

However, Libreville executive has learned, after the rescue, that the shipment contains logs, the export of which is prohibited in Gabon since 2010, as part of measures taken by that African country to protect the forest. From this information, Interpol intervention to check the cargo was requested. At present, it is impossible to know whether this request by the Libreville authorities was granted. But for now, a representative of Necotrans, the company owner of the boat, did meet with the Gabonese authorities and stated that the cargo did not contain logs, according to Libreville media.




Version française

Traduction sommaire de l’article de la presse espagnole.


Début du déchargement du Modern Express

Les grues sont en ce moment à l’œuvre dans le port de Bilbao pour tenter de stabiliser verticalement le bateau et procéder au déchargement de la cargaison qui y est contenu. Le gouvernement gabonais a rapporté hier que le bois pourrait provenir de l'exploitation forestière illégale.

La cargaison du Modern Express va commencer à être retirée. Des grues manœuvrent dans le port de Bilbao pour stabiliser le bateau et procéder au déchargement. Le Ministre de l'Economie du Gabon, Régis Inmongault, a rapporté hier que le bois contenu à bord pourrait provenir de l'exploitation forestière illégale, et a demandé à Interpol de surveiller la cargaison afin de déterminer la nature du bois transporté, et la compagnie maritime pourrait faire face à de sévères sanctions en cas de confirmation de bois abattu illégallement.

Quand le bateau a commencé sa dérive suite au déplacement de sa charge, le 26 Janvier, on réalisa qu’il contenait 3600 tonnes de bois du Gabon destiné au port français du Havre, ce sont ces données qui ont été initialement rendues publiques. Mais le gouvernement du Gabon, selon les documents officiels présentés par les responsables du navire, dit que dans ses entrepôts se trouvaient avaient 4,089 tonnes de bois débités.

Toutefois, l'exécutif de Libreville a appris, après le sauvetage, que la cargaison contient des grumes, dont l'exportation est interdite au Gabon depuis 2010, dans le cadre des mesures que ce pays africain a lancé pour protéger sa forêt. De cette information, l'intervention d'Interpol pour vérifier la cargaison a été sollicitée. À l'heure actuelle, il est impossible de savoir si la demande des autorités de Libreville a été acceptée. Mais pour l’instant, un représentant de Necotrans, la compagnie propriétaire du bateau, a rencontré les autorités gabonaises et a affirmé que la cargaison ne contenait pas de grumes, selon les médias de Libreville.

Comments

  1. Whether the same trees are exported as logs or boards seems to have little to do with the environment but much to do about keeping jobs and tax revenues in the country of origin.

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