BLA IS RE-INVENTING HIMSELF! BLA SE RÉINVENTE !

 



 

English version

 

One might say that a person reinvents themselves if they try to radically change their life, career, perspective, or personality to become a new version of themselves. It's a process of deep transformation where the person abandons old patterns, habits, and identities to adopt new ones, often in response to a major event (a crisis, a failure, job loss) or a desire for personal growth.

 

When listening to the various interviews given by BLA, it's easy to conclude that the man is in the middle of a reinvention operation. His Ajevien and Bongo-Valentin past is gone, and his Oliguist future is here. To achieve this, he must scrub his past clean with a high-pressure washer, bleach, hydrochloric acid, and sulfuric acid. All of this is wrapped in a new liturgical discourse where his faith in Christ becomes his North Star.

 

In these interviews, BLA says he discovered spirituality because of the isolation and solitude of prison. Cut off from his family, friends, and their activism, he found himself alone in jail; and faith, he claims, offered him a constant presence, a link to something greater than himself. In fact, for this blog, we deduce that BLA's so called Christian faith is merely a form of companionship and spiritual comfort that he acquired in the desert-like environment of his prison.

 

His politically motivated incarceration pushed him into deep introspection. He found himself re-evaluating his life choices, his battles, and his values. Religion helped him interpret the difficult trials of incarceration as part of a larger plan or as a path toward spiritual purification.

 

In the prison environment, it's clear that BLA used prayer and meditation as tools of resilience, allowing him to mentally escape the emptiness and isolation of the cell.

 

The problem is that, now free, BLA is trying to repudiate his entire past by attributing the failures for which he was responsible to his former bosses, the Bongo-Valentins. Listening to BLA, one gets the impression that he presents himself as the brilliant white savior who came to propel Gabon towards emergence but was sabotaged by his mediocre bosses who only thought of being tropical monarchs.

 

Even if there is some truth to BLA's story, this blog does not accept that his reintegration into the national community should happen without him fully taking responsibility for his participation in the plundering of the country under the Bongo-Valentins.

 

BLA is not innocent, far from it!

 

 

 

 

Version française

 

On dit que quelqu’un se réinvente, s’il essaie de changer radicalement de vie, de carrière, de perspective ou de personnalité, pour devenir une nouvelle version de lui-même. Il s'agit d'un processus de transformation profonde où la personne abandonne d'anciens schémas, habitudes et identités pour en adopter de nouveaux, souvent en réponse à un événement marquant (une crise, un échec, une perte d'emploi) ou à un désir d'évolution personnelle.

 

Quand on écoute les diverses interviews de BLA, on arrive facilement a la conclusion que le monsieur est en pleine opération de réinvention. Exit son passé Ajevien et Bongo-Valentin, bonjour son avenir Oliguiste. Pour y arriver, il lui faut nettoyer son passé, au karcher, à l’eau de javel et à l’acide chloridrique et sulfurique. Le tout enveloppé d’un nouveau discours liturgique où sa foi en Christ devient son étoile du nord.

 

Bla dit dans ces interviews qu’il a découvert la spiritualité à cause de l'isolement et la solitude de la prison. Coupé de sa famille, de ses amis et de leur militantisme, il s’est retrouvé seul face à lui-même en taule ; et la foi lui aurait offert alors une présence constante, un lien avec quelque chose de plus grand que lui. En fait pour ce blog, nous en déduisons que la fameuse foi chrétienne de BLA n’est qu’une forme de compagnie et de réconfort spirituel qu’il a acquis dans l’environnement désertique qu’a été sa prison.

 

Son incarcération, pour des motifs politiques, l’a poussé à une profonde introspection. Il s’est retrouvé à reconsidérer ses choix de vie, ses combats, ses valeurs. La religion l’a aidé à interpréter ses épreuves difficiles d’incarcération comme faisant partie d'un plan plus vaste ou comme un chemin vers une purification spirituelle.

 

Dans l'environnement carcéral, il est évident que BLA s’est servi de la prière et de la méditation comme outils de résilience, lui permettant de s'échapper mentalement du vide et de l’isolement de la cellule.

 

Le problème est qu’aujourd’hui libre, BLA tente de répudier tout son passé en attribuant les échecs dont il fut comptable à ses patrons de l’époque, les Bongo-Valentin. En écoutant BLA, on a l’impression qu’il se présente comme le brillant sauveur blanc qui venait propulser le Gabon vers l’émergence, mais qui a été saboté par ses médiocres patrons qui ne pensaient qu’a être des monarques tropicaux.

 

Même s’il y a du vrai dans le récit de BLA, ce blog n’accepte pas que sa réintégration dans la communauté nationale se fasse sans qu’il n’assume pleinement sa participation dans la mise à sac du pays sous les Bongo-Valentin.

 

BLA n’est pas innocent, loin de la !

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